Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

Artistieke leiding


Stichting Corda Vocale werkt met een eigen artistiek team. Eindverantwoordelijke is artistiek leider en dirigent Hans Matla. Hij wordt bijgestaan door zeer ervaren en betrokken repetitoren: Alina Konstantinova, Cvetanka  Sozovska en Peter van Dongen. De vocal coaching is in handen van Sarah Mareels en wordt verder vorm gegeven door trainingen van o.a. Julia Buizer-Madzhar en Merel van Geest.


Hans Matla (dirigent)


Hans Matla (1953) groeide op in een gezin waar muziek de boventoon voerde. Enerzijds doordat het familiebedrijf (toen een van de oudste piano- en muziekzaken in Nederland) een nadrukkelijke rol in het gezin speelde, en anderzijds omdat alle gezinsleden actief betrokken waren bij de amateurkunst. Al op vijfjarige leeftijd zat Hans twee avonden lang muisstil in het midden van de eerste rij, precies achter (en geheel geobsedeerd door) de dirigent de Mattheus Passion te volgen, een stuk dat hem heel dierbaar is geworden. Hij gaf al op jonge leeftijd les aan muziekkorpsen en was enige tijd tambour-maître. Zijn militaire diensttijd volbracht hij bij het tamboer- en trompetterkorps van de Koninklijke Militaire Kapel, waar hij trompet en xylofoon speelde; als koorzanger was hij lang bij meerdere koren actief.

Na via het Conservatorium van Den Haag, en later ook privé, piano en koordirectie te hebben gestudeerd  (o.a. bij Nel van Buitenen, Jaap Stotijn, Henk Mostert en Jaap Hillen), werkte Hans tijdelijk bij zijn vader in de zaak en werd daarnaast voorzitter en bestuurslid van diverse culturele organisaties, waaronder de Kerngroep Cultuur Gemeente Den Haag en de stichting Prinses Christina Concours. Verder was hij initiator/producent van het Grand Gala Classique, maar natuurlijk op de eerste plaats: dirigent! 

Hans heeft zich in de loop van de tijd diverse stijlen eigen gemaakt. Klassiek geschoold werkte hij met klassieke, en later ook met jongeren-, mannen- en popkoren. Tevens richtte hij zich op revue en musical, en was hij enkele jaren dirigent van een big band. Hans volgde diverse masterclasses en bijscholing (o.a. bij Jos Vermunt). Met het – in 1996 door hem ontdekte – moderne oratorium The Jerusalem Passion ging Hans speciale projecten organiseren, die niet alleen voor de bezoeker, maar zeker ook voor de deelnemer waardevol bleken. Dat resulteerde in de première in Nederland (1999), waarna het stuk een meer dan succesvol vervolg kreeg in de Doelen Rotterdam (van 2000 tot 2010), in Praag (2011), Den Haag (2013) en Mannheim en Bad Nauheim (2014). Het concert van 2013 in de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag werd een bijzondere uitvoering: Hiermee werd zijn 40-jarig dirigentschap gevierd en het concert kreeg een onverwacht einde. Vanwege zijn grote verdienste voor cultuur en samenleving werd Hans Matla benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

In 2003 kwam Hans Matla bij toeval in contact met de muziek (en later met de persoon) van Karl Jenkins; muziek die voor Hans van grote betekenis werd. Sinds 2005 staan er ruim twaalf Jenkinsconcerten op zijn naam. Net als destijds bij de oprichting van een Stichting Jerusalem Passion, richtte Hans Matla ook het Dutch Jenkins Choir op (ere-voorzitter Karl Jenkins) om speciale projecten te organiseren. Daarnaast blijft Hans Matla uiteraard ook de ‘traditionele componisten’ trouw.

Op dit moment is Hans Matla als dirigent verbonden aan vijf koren. Daarnaast voert hij, als artistiek leider van de Stichting Corda Vocale, de Stichting JP Muziekproducties en Stichting Nederlands Jenkins Koor, projecten uit van klassieke en semi-klassieke koorwerken. Hans wordt regelmatig gevraagd als spreker en als initiator van bijzondere evenementen. 

Zijn credo:

Muziek maken is op de eerste plaats zelf genieten. Als je dat doet, dan mag vervolgens het publiek komen kijken, hoe jij, samen met anderen, geniet van je eigen passie.

www.hansmatla.nl


Cvetanka Sozovska (vervangend dirigent)


Cvetanka Sozovska is cum laude piano afgestudeerd aan de Universiteit St. Kiril en Metodij in haar geboorteland Skopje, Macedonië, met de Russische pianist en organist Boris Romanov. Haar verdere specialisatie op het klavecimbel heeft haar naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gebracht, waar ze haar masterdiploma behaalde bij de Nederlandse klavecinist en fortepianist Jacques Ogg.

 

Cvetanka heeft concerten in heel Europa en in Zuid-Korea verzorgd. In 2002-2003 is zij lid van EU Baroque Orchestra geweest, onder leiding van Fabio Biondi en Reinhard Goebel. In 2004 heeft zij in het Summer Festival in Casa de Mateus, Portugal, gespeeld, samen met musici als: Jacques Ogg, Wilbert Hazelzet, Peter van Heyghen, Paolo Pandolfo, Paul O'Dette, Jean-Paul Fouchécourt en Marc Destrubé.

Tevens maakt zij regelmatig deel uit bij verschillende kamerkoren. Ze is ook lid van het barokensemble Teatro alla Moda, dat is ontstaan tijdens de studies op het Koninklijk Conservatorium en is gespecialiseerd in barok kamermuziek.

 

Cvetanka woont en werkt in Nederland. Haar bezigheden zijn veelzijdig, van uitvoerend musicus en pianodocent tot koordirigent en begeleidster. Sinds vorig jaar werkt zij met groot plezier samen met Stichting Corda Vocale als vervangend dirigent en/of begeleidster van dit zeer gepassioneerde en leuke muzikale gezelschap.


Alina Konstantinova (repetitor)


Alina Konstantinova, geboren in St.Petersburg, Rusland, kreeg haar eerste pianolessen op vijfjarige leeftijd op het A. Ahmatova muziekgymnasium. In 2002 studeerde Alina af aan het M. Mussorgski muziekcollege en participeerde in twee internationale festivals: The International Chamber Music Competition  in St.Petersburg, waar ze de 1e prijs won en het Peter de Groot Festival in Groningen. Eveneens in 2002 begon de jonge pianiste haar studie op twee conservatoria tegelijk: St.Petersburg State Conservatory, genoemd naar N.A. Rimsky-Korsakov, waar zij in 2007 afstudeerde en de kwalificatie kreeg van Kamermuziek musicus, begeleidster en docente pianosolo.

In 2005 behaalde zij haar bachelor aan het Noord-Nederlands Conservatorium in Groningen. Zij studeerde bij Paul Komen. In 2009 behaalde Alina haar master aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar zij bij Ellen Corver studeerde. Alina nam deel aan diverse festivals, o.a. in Nederland en in St. Petersburg. Zij speelde hierbij muziek van allerhande genres en variërend van pianosolo tot het spelen in ensembles, tot aan de muziek van componisten als Peter Schat toe. Alina is sinds 2008 vast verbonden aan Corda Vocale.


Julia Buizer-Madzhar (repetitor)


Julia is geboren en getogen in St. Petersburg (Rusland)en begon op 4-jarige leeftijd met pianospelen. Ze studeerde aan het Speciaal Muziek Lyceum van het Rimsky- Korsakov Conservatorium bij onder andere Tamara Poddybnaia. Aan het concervatorium van Groningen studeerde Julia bij Paul Komen.

Julia is een veelgevraagd pianiste in diverse ensembles. Ze vormt ook een duo met de celliste Daniëlle Buizer. Ze heeft zich solistisch mogen presenteren met de pianoconcerten van Rachmaninov, Prokovjev, Schostakovich, Janacek en Glass op verschillende podia in Nederland, zoals de Anton Philipszaal in Den Haag, de grote zaal van de Oosterpoort in Groningen en de Concertzaal van de Theaters Tilburg. Behalve in Nederland was Julia ook te bewonderen met solo- en kamermuziekoptredens in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

In de zomer van 2009 was ze op tournee in Zweden met het Haydn Jeugd Strijkorkest, waarmee ze ook een cd opnam. In 2010 heeft ze haar masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag succesvol afgerond.

Naast haar solo- en kamermuziekconcerten geeft Julia ook les, begeleidt ze verschillende koren in de regio en is ze vaste remplaçant bij het Residentie Orkest, en repetitor bij Corda Vocale.


Peter van Dongen (repetitor)


Peter van Dongen werd geboren in Amsterdam. Van zijn achtste tot zijn achttiende jaar kreeg hij pianolessen van Kees de Wijs aan de muziekschool van het Amsterdams Conservatorium. Later volgde hij ook orgellessen bij de Haarlemse organist Teke Bijlsma. Naast zijn dagelijks werk als wetenschappelijk medewerker aan de bibliotheek van de Vrije Universiteit te Amsterdam begeleidde hij in de loop der jaren meerdere koren, solisten en ensembles. Tevens begeleidt hij op diverse plaatsen kerkdiensten op orgel of piano. Momenteel is hij als vaste pianist verbonden aan het koor Anthem te Amsterdam, terwijl hij ook – sinds 2000 – een van de vaste repetitoren is van Corda Vocale en ook met regelmaat het koor bij uitvoeringen heeft begeleid.


Merel van Geest (vocal coach)


Merel van Geest is een jonge sopraan die in 2009 haar masterdiploma klassiek zang cum laude heeft behaald aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Gerda van Zelm en Diane Forlano. Tevens heeft ze haar tweede master afgesloten, en wel in Music for New Audiences and Innovative Practice in een internationaal samenwerkingsverband tussen verschillende conservatoria. Ze werd benoemd tot Haags toptalent. Zij heeft hierdoor een eigentijdse  geënsceneerde Matthaus Passion geproduceerd en gezongen, en een Stabat Mater van Pergolesi uitgevoerd in samenwerking met de Nacht van de Vluchteling.

In haar carriere heeft ze zich al van vele kanten laten horen. In de opera zong ze de hoofdrol in Iphigenie en Aulide van Gluck, heeft ze stages bij het Onafhankelijk en Nationale Toneel en gedaan en zong ze Feres in de nieuwe opera De kinderen van Medea. Ook zong ze de rol van Laetitia in The Old maid and the Thief van Menotti, en Grietje uit Hans en Grietje van Humperinck. Haar laatste rollen waren Lucy uit The Telephone van Menotti, en Suzanna uit Le nozze di Figaro.

 

Merel is het lesgeven met de paplepel ingegoten. Al sinds haar zestiende is Merel verbonden aan het Koorenhuis in Den Haag, waar ze haar affiniteit met zingen wilde overdragen aan achterstandskinderen. Door haar affiniteit met jongeren, theater en musical heeft ze nu een brede ervaring opgebouwd in het lesgeven aan groepen. Momenteel leidt ze haar eigen kinderkoor Roezemoes en is ze als vaste docent verbonden aan het Laktheater. Ze is een veelgevraagd docente bij verscheidene musicalverenigingen en geeft stemvorming en workshops aan koren, waaronder aan de koren van de Stichting Corda Vocale. 


Sarah Mareels (vocal coach)


Sarah Mareels behaalde in 1998 met onderscheiding het pedagogisch diploma algemene muzikale vorming/muziektheorie aan het Conservatoire Royal de Musique de Liège (België), waarbij ze stages liep in verschillende muziekscholen en bij uiteenlopende leeftijdsgroepen (van 7-jarigen tot volwassenen). 

In 2005 behaalde ze met grootste onderscheiding het pedagogisch diploma zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Masterclasses in Salzburg, Wales en Duitsland, evenals aanvullende opleidingen als muziek-kinesiologie maken dat zij vanuit een breed perspectief lesgeeft. Naast haar lespraktijk is zij actief als zangeres. Aan de hand van een gevarieerd repertoire biedt ze leerlingen een gezonde technische ontwikkeling van de stem en “plezier in het zingen”. Sarah is sinds 2008 als vocal coach aan Corda Vocale verbonden.