Item toegevoegd aan winkelwagentje!!

Naar winkelwagentje

Artistiek team


Stichting Corda Vocale werkt met een eigen artistiek team. Eindverantwoordelijke is artistiek leider en dirigent Hans Matla. Hij wordt bijgestaan door zeer ervaren en betrokken repetitoren: Cvetanka Sozovska, Alina Konstantinova, Špela Pušnik, Julia Buizer en Peter van Dongen. Als vaste vocal coach zorgt Maurits Draijer voor de stemmen van het koor, zowel individueel als ook collectief, onder andere door trainingen en workshops.


Hans Matla (dirigent)


Hans Matla (1953) groeide op in een puur Haags gezin waar muziek de boventoon voerde. Enerzijds, doordat het familiebedrijf (toen een van de oudste piano- en muziekzaken in Nederland) een nadrukkelijke rol in het gezin speelde en anderzijds, omdat alle gezinsleden actief betrokken waren bij de amateurkunst. 

 

Hans werkte tijdelijk bij zijn vader in de zaak en werd van daaruit voorzitter en bestuurslid van diverse Haagse en culturele organisaties, waaronder de Kerngroep Cultuur Gemeente Den Haag, de Vereniging Ondernemers Haagse Binnenstad, de stichting Prinses Christina Concours en andere organisaties. Daarnaast was hij initiator/producent van o.a. het "Haags Grand Gala Classique". Vanwege zijn grote verdienste voor cultuur en samenleving werd Hans Matla in 2013 tijdens een concert in de Dr Anton Philipszaal in Den Haag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. 

 

Hans heeft vanaf 1973 als dirigent zich diverse stijlen eigen gemaakt. Klassiek geschoold werkte hij met klassieke-, en later ook met jongeren-, mannen-, en popkoren. Tevens richtte hij zich op revue en musical en was hij enkele jaren dirigent van een Big Band. Hans volgde diverse Masterclasses. 

 

Naast uitvoeringen van breed repertoire met 5 koren ging Hans met het - in 1996 door hem ontdekte - moderne oratorium: “The Jerusalem Passion” speciale projecten organiseren, die niet alleen voor de bezoeker, maar zeker ook voor de deelnemer waardevol bleken. Dat resulteerde in de première in Nederland (Den Haag 1999), waarna het stuk een meer dan succesvol vervolg kreeg in de Doelen Rotterdam (van 2000 tot 2010), in Praag (2011), Den Haag (2013), Mannheim en Bad Nauheim (2014), in 2017 in Rotterdam (Laurenskerk) en Den Haag (Zuiderstrand) en in 2018 in Leipzig.

 

In 2001 kwam Hans Matla bij toeval in contact met de muziek van (en later met de persoon) Karl Jenkins, wiens muziek voor Hans van grote betekenis werd. Sinds 2005 staan er ruim 15 Jenkinsconcerten op zijn naam. Net als destijds de oprichting van een Stichting Jerusalem Passion, richtte Hans Matla ook het “Dutch Jenkins Choir” op (erevoorzitter Sir Karl Jenkins) om speciale projecten mee te organiseren. Door de passie voor zijn muziek en mede door de ontstane vriendschap werd besloten tot een eerbetoon concert: ‘Tribute to Sir Karl Jenkins’ in zijn aanwezigheid in november 2019.

 

De passie van Hans Matla is, om alle vormen van cultuur met elkaar te (blijven) verbinden in het besef, dat cultuur een van de pijlers van de beschaving is. Zijn initiatieven en projecten zijn met name gebaseerd op het combineren van disciplines met als resultaat “een beleving” voor zowel uitvoerenden als voor het publiek. Hierbij richt hij zich in het bijzonder op de mix van klassieke muziek met zowel lichte muziek dan wel cross-over, en voegt daar ook visuele technieken aan toe ter versterking van de beleving en de passie. Daarmee geeft hij uiting aan zijn visie: zingen en luisteren is voor iedereen

 

Hans wordt regelmatig gevraagd als spreker en als initiator en/of adviseur van bijzondere evenementen.

 

 

Zijn credo:

Muziek maken is op de eerste plaats zelf genieten.

Als je dat doet, dan mag vervolgens het publiek komen kijken,

hoe jij, samen met anderen, geniet van je eigen passie.

HM.

 

 


www.hansmatla.nl


Cvetanka Sozovska (vervangend dirigent)


Cvetanka Sozovska is cum laude piano afgestudeerd aan de Universiteit St. Kiril en Metodij in haar geboorteland Skopje, Macedonië, met de Russische pianist en organist Boris Romanov. Haar verdere specialisatie op het klavecimbel heeft haar naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gebracht, waar ze haar masterdiploma behaalde bij de Nederlandse klavecinist en fortepianist Jacques Ogg.

 

Cvetanka heeft concerten in heel Europa en in Zuid-Korea verzorgd. In 2002-2003 is zij lid van EU Baroque Orchestra geweest, onder leiding van Fabio Biondi en Reinhard Goebel. In 2004 heeft zij in het Summer Festival in Casa de Mateus, Portugal, gespeeld, samen met musici als: Jacques Ogg, Wilbert Hazelzet, Peter van Heyghen, Paolo Pandolfo, Paul O'Dette, Jean-Paul Fouchécourt en Marc Destrubé.

Tevens maakt zij regelmatig deel uit bij verschillende kamerkoren. Ze is ook lid van het barokensemble Teatro alla Moda, dat is ontstaan tijdens de studies op het Koninklijk Conservatorium en is gespecialiseerd in barok kamermuziek.

 

Cvetanka woont en werkt in Nederland. Haar bezigheden zijn veelzijdig, van uitvoerend musicus en pianodocent tot koordirigent en begeleidster. Sinds vorig jaar werkt zij met groot plezier samen met Stichting Corda Vocale als vervangend dirigent en/of begeleidster van dit zeer gepassioneerde en leuke muzikale gezelschap.


Alina Konstantinova (repetitor)


Alina Konstantinova, geboren in St.Petersburg, Rusland, kreeg haar eerste pianolessen op vijfjarige leeftijd op het A. Ahmatova muziekgymnasium. In 2002 studeerde Alina af aan het M. Mussorgski muziekcollege en participeerde in twee internationale festivals: The International Chamber Music Competition  in St.Petersburg, waar ze de 1e prijs won en het Peter de Groot Festival in Groningen. Eveneens in 2002 begon de jonge pianiste haar studie op twee conservatoria tegelijk: St.Petersburg State Conservatory, genoemd naar N.A. Rimsky-Korsakov, waar zij in 2007 afstudeerde en de kwalificatie kreeg van Kamermuziek musicus, begeleidster en docente pianosolo.

In 2005 behaalde zij haar bachelor aan het Noord-Nederlands Conservatorium in Groningen. Zij studeerde bij Paul Komen. In 2009 behaalde Alina haar master aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar zij bij Ellen Corver studeerde. Alina nam deel aan diverse festivals, o.a. in Nederland en in St. Petersburg. Zij speelde hierbij muziek van allerhande genres en variërend van pianosolo tot het spelen in ensembles, tot aan de muziek van componisten als Peter Schat toe. Alina is sinds 2008 vast verbonden aan Corda Vocale.


Špela Pušnik (repetitor)


Špela Pušnik kreeg haar eerste pianolessen in Velenje, Slovenië, waar zij later haar studie vervolgde aan het muziekgymnasium. Daarna studeerde zij IGP (Studiengang Instrumental- und Gesangspädagogik) in Klagenfurt, Oosterijk, waar zij in 2017 afstudeerde. In dat zelfde jaar is zij klassiek piano gaan studeren op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Ellen Corver. Nu werkt en woont zij in Den Haag. Ze begeleidt verschillende koren en is werkzaam als piano docent. 


Julia Buizer-Madzhar (repetitor)


Julia Buizer-Madzhar is geboren en getogen in St. Petersburg (Rusland)en begon op 4-jarige leeftijd met pianospelen. Ze studeerde aan het Speciaal Muziek Lyceum van het Rimsky- Korsakov Conservatorium bij onder andere Tamara Poddybnaia. Aan het concervatorium van Groningen studeerde Julia bij Paul Komen.

Julia is een veelgevraagd pianiste in diverse ensembles. Ze vormt ook een duo met de celliste Daniëlle Buizer. Ze heeft zich solistisch mogen presenteren met de pianoconcerten van Rachmaninov, Prokovjev, Schostakovich, Janacek en Glass op verschillende podia in Nederland, zoals de Anton Philipszaal in Den Haag, de grote zaal van de Oosterpoort in Groningen en de Concertzaal van de Theaters Tilburg. Behalve in Nederland was Julia ook te bewonderen met solo- en kamermuziekoptredens in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

In de zomer van 2009 was ze op tournee in Zweden met het Haydn Jeugd Strijkorkest, waarmee ze ook een cd opnam. In 2010 heeft ze haar masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag succesvol afgerond.

Naast haar solo- en kamermuziekconcerten geeft Julia ook les, begeleidt ze verschillende koren in de regio en is ze vaste remplaçant bij het Residentie Orkest, en repetitor bij Corda Vocale.


Peter van Dongen (repetitor)


Peter van Dongen werd geboren in Amsterdam. Van zijn achtste tot zijn achttiende jaar kreeg hij pianolessen van Kees de Wijs aan de muziekschool van het Amsterdams Conservatorium. Later volgde hij ook orgellessen bij de Haarlemse organist Teke Bijlsma. Naast zijn dagelijks werk als wetenschappelijk medewerker aan de bibliotheek van de Vrije Universiteit te Amsterdam begeleidde hij in de loop der jaren meerdere koren, solisten en ensembles. Tevens begeleidt hij op diverse plaatsen kerkdiensten op orgel of piano. Momenteel is hij als vaste pianist verbonden aan het koor Anthem te Amsterdam, terwijl hij ook – sinds 2000 – een van de vaste repetitoren is van Corda Vocale en ook met regelmaat het koor bij uitvoeringen heeft begeleid.


Maurits Draijer (vocal coach)


Maurits Draijer studeerde Docent Muziek en hoofdvak klassiek zang met minor jazz aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Tijdens en in de jaren na zijn studie was hij solist in opera, oratorium en muziektheater.

Al tijdens zijn studie solozang werd door artsen een asymmetrische stemsluiting geconstateerd. Helaas bleek er via de reguliere wegen geen oplossing voor dit aangeboren stemprobleem.
Als gevolg hiervan beëindigde Maurits in 2011 zijn carrière als uitvoerend klassiek zanger.

Hij legde zich toe op het onderzoeken van functionaliteit van de natuurlijke, gezonde zangstem middels de technieken voor klassiek, jazz, pop en musical. Vier jaar later bleek Maurits de aanwezige asymmetrie, tegen de verwachtingen van de specialisten in, op eigen wijze te hebben opgelost. Dit bleef niet onopgemerkt: sindsdien werkt Maurits samen met kno en logopedie en geeft hij pre- en postoperatieve training voor het herstel van de zang- en spreekstem.

Maurits ontwikkelde dankzij het proces een grote kennis van lichaamsreflexen, spiergedrag en stemfuncties. Tijdens zijn zoektocht ontwikkelde hij zich tot een all-round zanger in pop-, jazz-, musical- en klassieke techniek. Hij creëerde een uniek visueel lesmodel op basis van zijn bevindingen en ontwikkelde deze door tot de methode voice

construction®.
Sinds 2019 heeft Maurits zijn praktijk Zangstudio Voorburg voortgezet onder de naam Voice Construction in Mooof in Den Haag. Hier traint hij beroepszangers van onder andere Stage Entertainment (The Lion King, Bat out of Hell), Nationale Opera & Ballet en Groot omroepkoor volgens de universele principes van voice construction®, evenals liefhebbers en professionele sprekers.
Sinds 2016 is Maurits met regelmaat verbonden aan de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam als vocal coach, koordirigent en workshopleider. Daarnaast startte hij in september 2017 als docent zangtechniek aan de HBO Musical Theatre aan het Lucia Marthas Institute for Performing Arts in Amsterdam. Sinds 2017 is Maurits verbonden aan Fontys Hogeschool voor de Kunstenals extern masterdocent klassiek zang.

Maurits geeft regelmatig trainingen en workshops voice construction® aan koren, voice- overs en nlp-instituten. Maurits is ruim 20 jaar actief als koordirigent bij koren in klassiek, pop- en musical-repertoire.


>> VRIJHEID

IN DRIE EEUWEN

zondag 29 november 2020

 


>> Kaartverkoop

 


>> Agenda

 


Kijk, luister en lees

>> Coronaals